Maratończyk

Udział w maratonie staje się, prędzej czy później, marzeniem każdego trenującego biegi sportowca amatora, który w przeciwieństwie do sportowca zawodowego nie może raczej pochwalić się co najmniej kilkuletnim doświadczeniem biegowym, ani tym bardziej startowym. Taki sportowiec zatem powinien do maratonu bardzo, ale to bardzo solidnie się przygotować.

Udział w maratonie staje się, prędzej czy później, marzeniem każdego trenującego biegi sportowca amatora

Autor zdjęcia: gerry brady

To przygotowanie powinno opierać się na czterech głównych kwestiach. Pierwszą z nich jest dobre zaplanowanie treningów, druga systematyczność, trzecia natomiast dobrze przeprowadzane treningi. Ostatnia kwestia z kolei dotyczy ubezpieczenia.

Planowanie

Dobrze przygotowany do podjęcia wyzwania przyszły maratończyk to taki maratończyk, który planuje swój trening w co najmniej półrocznej perspektywie. Sześć miesięcy to okres wystarczający do tego aby rozpocząć bieganie od półgodzinnych sesji truchtania, a zakończyć na kilkugodzinnych biegach. Dobry plan treningowy to także taki plan który uwzględnia specyficzne warunki atmosferyczne; to jest: warunki atmosferyczne, które zwykle panować we właściwej dla sportowca lokalizacji. Jeżeli zatem zainteresowany udziałem sportowiec mieszka w Europie Wschodniej, czy też Centralnej powinien swój trening rozpocząć w okresie jesiennym. Sportowcy trenujący na terenie Europy Południowej powinni pomyśleć o rozpoczęciu trening na wiosnę.

Jeżeli zatem ma się już upatrzoną imprezę, w której chce się wziąć udział, nie pozostaje nic innego jak skrupulatnie rozplanować cały trening. Dzień pod dniu. Takie działanie ma na celu nie jedynie rozpisanie treningu, ale przede wszytym pełni funkcje mobilizacyjne.

Systematyczność

Nie da się ukryć, że systematyczność to w gruncie rzeczy klucz do sukcesu. Warto więc, podejmując wysiłek treningowy, dołożyć wszelkich starań aby trening ten był realizowany skrupulatnie, dzień po dniu. Jednak – nic na siłę. Co nie oznacza jednak, że nie należy nadrabiać zaległości, bynajmniej.

Co równie istotne, sportowiec szykujący się do maratonu powinien w swoim planie uwzględnić dzień wolny po długim biegu. To absolutna konieczność. W przeciwnym razie treningi mogą okazać się bardzo szkodliwe dla zdrowia.

Trening

Dobry trening to trening, który rozpoczyna się rozgrzewką, przeprowadzany jest na z góry określonym dystansie i kończy się schłodzeniem.

Wspominana rozgrzewka powinna składać się z następujących elementów:

  • powolny trucht, połączony z wymachami nóg,
  • powolny trucht połączony z krążeniem ramion,
  • uruchomieniem wszystkich stawów,
  • rozciąganiem.

O czym wielu sportowców amatorów nie wie, schładzanie organizmy po treningu jest równie istotne jak jego rozgrzewanie. Pomaga bowiem wyciszyć organizm i przywrócić jego działanie na zwykły, poza treningowy bieg.

Ubezpieczenie

Pomimo, iż ubezpieczenia sportowe jako tako częścią treningu nie jest, jego posiadanie w przypadku udziału w maratonie jest absolutną koniecznością. O kontuzję, wypadek czy chociażby uraz w tak dużej imprezie, wymagającej tak wielkiego wysiłku naprawdę nie jest trudno. Produkty ubezpieczeniowe dedukowane sportowcom, nawet tym zajmujących się sportem amatorsko, nie są produktami kosztownymi, natomiast ich bardzo bogata oferta i możliwość indywidualnego dopasowania, sprawiają, że każdy jest w stanie nabyć ubezpieczenia sportowe na miarę swoich potrzeb oraz możliwości.